نکاتی ضروری برای تولید ویدئو آموزشی – قسمت دوم

در مقاله قبل ، نکاتی از مواردی که لازم است در تولید ویدئو آموزشی بکار گرفته شود ، بیان کردیم .

  •  برنامه ریزی صحیح

  •  درک درست از مبانی تولید آموزش تصویری

  •  تمرین و پیش تولید

از جمله مهم ترین آن ها بودند . چنانچه به هر شکلی با تولید محتوای آموزشی تصویری سر و کار دارید با ما همراه باشید .

۴ – نقش طراح و کارگردان ویدئو آموزشی

توجه داشته باشید که محتوای شما بیشتر به یک تله تئاتر است تا یک فیلم سینمایی . شما در تله تئاتر ناگزیرید در لحظه با اتفاقات و مسائل جدید روبرو شوید و در لحظه برای آنها راه حل پیدا کنید . مدرس ویدئو یک هنرپیشه سینمایی نیست که تمام تمرکز خود را صرف بازی با دوربین ها ، زوایا ، دیالوگ ها ، راکورد ها و پوزیشن ها کند . او یک شخصیت علمی است که بیشتر تمرکزش روی خوب ارائه دادن مطلب است . این کارگردان و عوامل هستند که باید با اشراف به فضای تولید ویدئو آموزشی ، شرایط مطلوب مدرس را فراهم کنند و مسائل فنی خود را بدون درگیر کردن مدرس که هنرپیشه اصلی در استودیو فیلم آموزشی است هموار کند .

گاهی نیز لازم است بدون انتقال استرس به مدرس ، مبانی پایه ای ارتباط با مخاطب مانند زبان بدن ، شادابی در تدریس ، ایجاد جذابیت ، پر انرژی بودن و … به مدرس انتقال داده شود . این اتفاق نیز نیاز به درک شرایط مدرس و انتقال حرفه ای آموزه ها در فضای استودیو دارد .

۵ – پس از تولید

حالا دیگر وقت این رسیده روی صندلی دانش آموز یا دانشجوی خود بنشینیم و از زاویه او محتوا را طلب کنیم . چه زمانی می خواهم استاد را ببینم ، چه زمانی به نوشته های واضح در تخته وایت برد نیاز دارم و چه زمانی دیدن مطالب در نمایشگر برای من جذاب است .

این امر بقدری حساس و موشکافانه است که نمی توان آن را به انتخاب لحظه ای سر صحنه واگذار کرد . باز هم تاکید می کنیم:

مونتاژ یعنی ، نگاه حرفه ای در جایگاه دانشجو و در آرامش و فرصت برای انتخاب بهترین نیاز دانشجو برای هر لحظه از فیلم .

این که گاهی برای سرعت در رسیدن به فایل نهایی از مونتاژ سر صحنه استفاده می شود روش مناسبی برای تولید ویدئو آموزشی نیست و صرفا الگو گرفتن از برنامه های تولیدی تلویزیونی است . فراموش نکنیم که جایگاه علمی مدرس ، جایگاهی بالاتر از یک مجری یا هنرپیشه تلویزیونی است و شرایط تدریس نیز متفاوت از نقش آفرینی در جایگاه های مختلف هنری است .

شاید بتوان گفت مدرس در ویدئو آموزشی تنها هنرپیشه ایست که رسالتی مهم تر از نقش آفرینی دارد . پس تا حد ممکن آزادی های او را در حین تدریس از بین نبرید و انتخاب بهترین تصویر و بهترین نیاز مخاطب را به بعد از ضبط و در فرآیندی تخصصی تر از تصمیم لحظه ای یک کارگردان موکول کنید .

۶ – انتقال فایل به کاربران

داشتن ویدئو با کیفیت خیلی خوب است ، اما گاهی ممکن است با کیفیت بودن یک ویدئو باعث ایجاد خاطره بد در کاربران و ترک دوره آموزشی ما شود . قبل از تولید نهایی یک فیلم آموزشی باید مشخص شود که دوره آموزشی مجازی ما در بستر چه فایلی به دست دانشجویان خواهد رسید .

باید بدانیم دانشجویان ما در چه سطح رفاه ، چه سطح آشنایی با بستر داده ها و حتی پهنه جغرافیایی هستند . تمام مواردی که گفته شد مشخص کننده نحوه دسترسی و تنوع دسترسی کاربران ما به حاصل داده ها است .

حال نوبت انتخاب کیفیت فایل نهایی و بستر انتقال فایل به کاربران است . پس ، داشتن یک ویدئو Full-HD خوب است ولی نه برای کاربری که قرار است محتوای شما را در بستر آنلاین و با پهنای باند   Mb/s 1 دریافت کند .

همین طور داشتن یک ویدئو کم حجم خوب است ولی نه برای کاربری که با نمایشگر ۴K  و بر بستر اینترنت با سرعت Mb/s 40 به ویدئو های شما دسترسی دارد .

داشتن یک ویدئو ۴K بر بستر Blu-ray خوب است ولی نه برای کاربری که دسترسی به دستگاه پخش Blu-ray ندارد و یا ارسال دیسک به  دست او کاری هزینه بر و دشوار است .

پیشنهاد می کنیم برای تحلیل این موضوع مهم که نقش بسزایی در پایبندی کاربران شما دارد ، با افرادی که قبلا تجربه این کار را داشته اند مشورت کنید .

keyboard_arrow_up