نکاتی ضروری برای تولید فیلم آموزشی – قسمت اول

Study-o در نظر دارد در راستای گسترش و بهبود کیفیت تولیدات آموزشی ویدئویی در این مقاله یک راهنمای گام به گام برای تولید فیلم آموزشی برای شما تولید کنندگان و اساتید محترم تدوین نماید .

ما نیز مانند بسیاری از فعالان حوزه آموزش ، در مورد امکانات پیش روی آموزش آنلاین هیجان زده هستیم.

دور از ذهن نیست روزی که دنیای آنلاین تمام آموزش های دنیای واقعی را در خود محو کند .

اما چرا ویدئو ؟ تحقیقات نشان می دهد در حال حاضر ۲۵% از کل جستجوهای گوگل به سایت های ویدئویی مانند YouTube و aparat منتهی می شود که خود نشان دهنده رغبت بیشتر کاربران به یادگیری از طریق ویدئو نسبت به نوع مکتوب آن است. این تمایل شاید به دلیل سرعت یادگیری از طریق تصویر است . در عین حال فیلم آموزشی سریع ترین وسیله برای ایجاد تجربه جذاب یادگیری آنلاین است ، چرا که در دسترس ترین راه برای ایجاد ارتباط بصری بین مدرس و دانشجوست .

حال به بیان راهکارهایی برای افزایش کیفیت تولیدات آموزشی ویدئویی می پردازیم .

برنامه ریزی صحیح

۱- برنامه ریزی صحیح

چنانچه برای تولید فیلم آموزشی خود مصمم هستید، پیش از شروع کار سرفصل های زیر را مورد نظر دقیق خود قرار دهید   :

  • اهداف یادگیری دوره

  • مخاطبان دوره

  • مدرسان دوره

  • طرح درس

  • زمان پیشنهادی کل ویدئو

  • تاریخ شروع و پایان ضبط

  • تاریخ اجرای تمرین

  • انتخاب استودیوی استاندارد ضبط فیلم آموزشی

  • تخصص ها ، امکانات و عوامل مورد نیاز برای انجام پروژه ( از مرحله تولید تا ارائه فایل به مخاطب )

  • بودجه لازم برای مراحل کار

پیشنهاد می کنیم اگر تجربه شما در تولید محتوای آموزشی کم است حتما از تجربیات متخصصین این عرصه در تدوین بندهای فوق کمک بگیرید تا در خلال کار متوجه خطا در برنامه ریزی و توقف پروژه نشوید.

درک درست از مبانی تولید فیلم آموزشی

۲- درک درست از مبانی تولید فیلم آموزشی

تولید فیلم آموزشی شاید در ابتدا فرآیند ترسناکی به نظر برسد ، اما آیا واقعا اینگونه است ؟ بزرگترین ترس تولیدکنندگان محتوای ویدئویی این است که شاید پس از تمام تلاش ها برای تولید یک محتوای باکیفیت و بی نقص ، مخاطب از آن استقبال نکند و همه تلاش ها و پیگیری ها بی ثمر بماند . میتوان این ترس را با شناخت عوامل تاثیرگذار در مخاطب و کیفیت محصول به یک اهرم برای موفقیت تبدیل کرد .

متاسفانه در بیشتر ویدئو های آموزشی ، تدریس هنوز بر اساس مدل یادگیری سنتی و البته افزودن چند دستورالعمل ویدئویی انجام می شود :

معرفی مدرس ، معرفی عنوان آموزشی ، آموزش راهکارها و در نهایت جمع بندی و خلاصه محتوا .
اما آیا مخاطب هنوز در آن سوی دوربین ، بیننده شماست ؟؟

  • یکی از بزرگترین و متداول ترین اشتباهات در تولید ویدئوی آموزشی ، مدت زمان جلسات آموزشی ست .

خود شما حاضرید ۹۰ دقیقه بدون وقفه به تماشای فقط یک جلسه از یک آموزش بپردازید ؟

یک فیلم آموزشی بسته به نوع و محتوای آموزش باید بین ۲ تا ۳۰ دقیقه باشد . البته کوتاه کردن بخش ها صرفا به معنی قطع کردن مطلب بعد از x دقیقه و یا حذف و کم گویی در مطالب نیست . بلکه لازمه آن درک تفاوت در ارائه مطلب به روش سنتی و مجازی است . مخاطب شما در معرض عوامل پرت کننده حواس و تمرکز بیشماری قرار دارد و این یعنی شما هستید که با کم کردن طول محتوا و افزایش کیفیت آن ، او را تا انتهای محتوای آموزشی با خود همراه می کنید .

  • اشتباه دیگری که اغلب در آموزش ویدئویی اتفاق می افتد ، این است که طراحان آموزش ویدئویی صرفا به ضبط صفحه نمایش اکتفا می کنند . ( مانند دسکتاپ رکورد ها )

تحقیقات و تجربیات نشان می دهد این اتفاق باعث قطع ارتباط بین مدرس و دانشجو می شود و از نظر مخاطب خسته کننده خواهید شد . در بیشتر موارد زمانی که از این روش استفاده می شود ، حتی موس شما بعنوان مدرس ثابت بوده و یا به حرکات اضافی می پردازد و شما پس از  اشاره به یک المان در صفحه نمایش ناگزیر به بیان توضیحات در آن رابطه می باشید .

فراموش نکنید آنچه به ما ثابت شده است ، اثر گذاری تولیدات ویدئویی است و نه صوتی !

یکی از تفاوت های مهم این دو روش تدریس ، ایجاد ارتباط و جذب مخاطب از طریق زبان بدن و بخصوص ارتباط چشمی است.

تدریس برای تولید فیلم آموزشی
  • نکته دیگری که در مبانی تولیدات آموزشی مورد توجه است ، ایجاد ارتباط درست و در نظر گرفتن خصوصیات و روحیات مخاطبان شماست .

فراموش نکنید راه های ارتباط با مخاطبین بسته به رده سنی آنها ، سطح علمی و تحصیلی آنها و یا حتی نوع علوم آموزشی به آنها متفاوت است . لحن بیان ، سرعت گویش ، تعداد مثال ها و یا نوع تصاویر بکار برده شده در اسلاید ها و .. از جمله عواملی هستند که در تولید فیلم آموزشی ، برای یک ارتباط طولانی مدت با مخاطب ، ملزم به در نظر گرفتن و رعایت آنها هستید .

 تمرین و پیش تولید

۳- تمرین و پیش تولید

ساده ترین راه برای ناکامی یک آموزش ویدئویی نداشتن تمرکز کافی در روز تولید است ، حتی اگر حرفه ای ترین تجهیزات و عوامل برای ضبط شما مهیا شده باشد . شک نکنید مخاطب متوجه عدم تمرکز ، عدم مهارت یا استرس شما در روز ضبط می شود و فقط ۳ راه حل برای از بین بردن این موارد وجود دارد :

تمرین تدریس

تمرین

تمرین

تمرین

با امکاناتی که در اختیار دارید و به دور از فضای رسمی استودیو پیش تولید داشته باشید .

یک موبایل و یک تلویزیون خانگی برای شروع کافیست . از یک شیشه و یک ماژیک وایت برد هم می توانید کمک بگیرید . پیش تولیدات خود را به تعدادی از مخاطبان و اطرافیانتان نشان دهید و نظر آنها را در تمرین بعدی اعمال کنید .

 

ادامه در قسمت دوم

keyboard_arrow_up